-
برتری اهل بیت پیامبر اکرم(ص)
پنجشنبه 1 تیر 1402 09:15
به گواهی تاریخ، اهل بیت پیامبر اکرم(ص) به دلیل برخورداری از کمالات و ویژگیهای منحصر به فردی نظیر علم، عصمت و... نسبت به دیگران فضیلت و برتری دارند. بنابر استدلالهای علمای شیعه، امامت اهل بیت(ع) دلیلی بر افضلیت آنان است. فلسفه امامت اقتضا میکند امام به عنوان مسؤول هدایت و رهبری دینی و دنیوی مردم، از همه افضل و...
-
شهر مرند
پنجشنبه 25 خرداد 1402 15:00
از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در ۶۵ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شدهاست. این شهر با ۲۸ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر بزرگ استان و ۱۵۶۸۷۳نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت استان پس از تبریز و مراغه محسوب میشود. بطلیموس، جغرافیدان یونانی که قبل از میلاد میزیسته، از این شهر به نام «ماندگار» نام برده و آن را یکی از...
-
اولین شهید ولایت
دوشنبه 22 خرداد 1402 08:37
حضرت زهرا(س) اولین شهید راه ولایت می باشند؛ در روزهای سخت تنهایی که یکصد هزار مسلمان حاضر در روز غدیر، صم و بکم تماشاگر ظلم اصحاب سقیفه بودند، حضرت زهرا(س) به همراه تعداد انگشت شماری از صحابه به دفاع از حریم ولایت برخاستند و تا آخرین نفس در این راه ثابت قدم ماندند. آن حضرت(س) خطاب به مولایشان، امیرمومنان می...
-
اخلاص
شنبه 9 اردیبهشت 1402 08:43
خالص کردن، ویژه داشتن، خلوص نیت، عبادت بی ریا کردن: از علی آموز اخلاص عمل شیر حق را دان مطهر از دغل مولوی اخلاص عبارت است از پاک و خالص ساختن قصد و نیت از غیرخدا در گفتار و رفتار. بنابر این، اگر کسى طاعتى مانند روزه را به قصد قربت آمیخته با غرض دنیوى مانند لاغر شدن به جا آورد عملش خالص نمی باشد. بنابر تعالیم اسلام...
-
احرام در نماز
شنبه 9 اردیبهشت 1402 08:40
احرام در نماز یعنی گفتن تکبیر آغازین؛ انسان نمازگزار با گفتن «اللّه اکبر» در ابتدای نماز، به طور رسمی وارد نماز می شود و اموری از قبیل خوردن، آشامیدن، سخن گفتن با مردم و... که قبل از آن بر او مباح بود، حرام می گردد. تکبیره الاحرام را تکبیره الافتتاح نیز می گویند، زیرا با گفتن آن نماز شروع می شود. برخی از فقها،...
-
خرابات
جمعه 8 اردیبهشت 1402 08:28
در عرف مردم، به ویرانه ای که اثری از آبادی در آن نیست، خرابات گفته می شود. اهل عرفان و تصوف نیز میخانه را خرابات نامیده اند؛ علت این نامگذاری، خراب شدن آثار تعیّن از وجود انسان است. بنابراین، خرابات جا و مقامی است که سالک در آن از شراب محبت یا جذبات و تجلیات الهی از خود بیخود شده و خراب میگردد. خرابات که اغلب در...
-
منجی آخر الزمان
جمعه 8 اردیبهشت 1402 07:50
در اغلب ادیان بحث منجی مطرح است و همه منتظر آمدن شخصی برای از بین بردن ظلم و فساد هستند؛ ماشیح (یهود) مسیح(مسیحیت) بهرام سوشیانت سوم(زرتشتی) متریا(بودایی) امام دوازدهم مهدی موعود(اسلام). در بیشتر آنها، منجی آسمانی است و از طرف خداوند برای تشکیل حکومت واحد جهانی فرستاده می شود. «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا...
-
گلستان در میان آتش
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1402 19:04
یکی از وقایع مهم زندگانی حضرت ابراهیم(ع) سرد شدن آتش نمرودیان بود. بر اساس آیات قرآن، مردم زمان حضرت ابراهیم(ع) بتپرست بودند. آن حضرت(ع) بارها آنها را به خداپرستی و دوری از بتها فراخواند ولی آنها نپذیرفتند. حضرت ابراهیم(ع) تصمیم گرفت که به مردم درسی بدهد. ابراهیم(ع) در روز عید که مردم از شهر بیرون میرفتند با بیان...
-
مقدمه مجموعه سه جلدی سپنج
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 16:51
اگرچه حقیر عضو هیأت علمی آموزشی دانشگاه تبریز بودم و بیشتر وقتم برای تدریس و مطالعه برای آن، صرف میشد ولی گهگاه بهضرورت و یا احساس نیاز، دست به قلم میبردم و سیاهمشقی تقدیم خوانندگان میکردم. این نوشتهها از نظر کمیت زیاد نبود و از نظر کیفیت هم خوانندگان قضاوت خواهند کرد. مقالات و یادداشت ها، گاه در همایشی ارائه...
-
شوق شهادت
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 05:56
در نظام ارزشى اسلام، شهادت در راه خدا یک معیار اصیل معنوى است که سایر امتیازات انسانى و اعمال صالح یک فرد مسلمان را تحت الشعاع خود قرار مى دهد و جایگاهى بس رفیع دارد. رسول گرامی اسلام(ص) در این مورد مى فرمایند: «فوق کلّ ذى برٍّ، برٌّ حتى تقتل الرّجل فى سبیل اللّه فاذا قتل فى سبیل اللّه فلیس فوقه برٌّ؛ بالاتر از هر...
-
یاران امام حسین(ع)
دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 06:37
در باره تعداد یاران امام حسین(ع) روایت های مختلفی وجود دارد؛ مسعودى تعداد آنها را ششصد نفر ـ پانصد سواره و صد پیاده ـ نقل کرده است.(مروج الذهب، ج3، ص70) عمار دهنى به نقل از امام باقر(ع) می گوید: که آنها یکصد و چهل و پنج نفر ـ صد نفر پیاده و چهل و پنج نفر سواره ـ بوده اند.(تاریخ طبرى، ج5، ص389) حصین بن عبدالرحمن از...
-
پایداری
دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 06:00
اگر چه اغلب انسان ها در دفاع از فکر و عقیده خود ـ اعم از حق و باطل ـ مقاومت می کنند؛ اما قرآن کریم، استقامت و پایداری در راه حق را مورد تمجید و تحسین قرار داده است: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقَامُوا تَتَنزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلَئکهُ أَلاتخَافُوا وَ لاتحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالجْنَّهِ...
-
سنخیت محب و محبوب
جمعه 1 اردیبهشت 1402 10:33
یکی از ابعاد عشق، سنخیت بین محب و محبوب است. بنابر کلام ائمة اطهار(ع) همه کسانی که به حضرات معصومین(ع) عشق میورزند، از جنس آنها می باشند؛ آن چنان که امام باقر(ع) می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ أَعْلَی عِلِّیِّینَ وَ خَلَقَ قُلُوبَ شِیعَتِنَا مِمَّا خَلَقَنَا وَ خَلَقَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِکَ...
-
نور ولایت
جمعه 1 اردیبهشت 1402 10:10
اگرچه ظاهر آیه شریفه «وَ أَشْرَقَتِ الأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَ وُضِعَ الْکِتَابُ وَ جِیءَ بِالنَّبِیِّینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لایُظْلَمُونَ؛ و زمین به نور پروردگارش روشن گردد و کارنامه[اعمال در میان] نهاده شود و پیامبران و شاهدان را بیاورند و میانشان به حق داورى گردد و مورد ستم...
-
ملاحت
چهارشنبه 30 فروردین 1402 11:02
نمکینی، زیبایی و دلربا بودن: نگار من همه حسن و ملاحت است و جمال همه ملاحت و حسن و جمال او به کمال سوزنی حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق، جهان می توان گرفت حافظ «ملاحت، نوعی از لون آدمی است که مایل به سیاهی باشد چون در این قسم رنگ یک گونه تابشی و لمعان می باشد که طبیعت ادراک خوبی و کیفیت آن را مطبوع و...
-
باران
سهشنبه 29 فروردین 1402 12:09
در قرآن مجید صراحتا اعلام شده است که بارش باران با اراده خداوند انجام می گیرد: «وَ هُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذَا أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ کَذَلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتَى...
-
رخسار حضرت ولی عصر(عج)
دوشنبه 28 فروردین 1402 17:03
در خصوص چهره دلربای حضرت ولی عصر(عج) باید گفت: ای چهره زیبای تو، رشک بتان آذری هر چند وصفت میکنم، در حسن از آن زیباتری هرگز نیاید در نظر، نقشی ز رویت خوبتر حوری ندانم ای پسر، فرزند آدم یا پری؟ آفاق را گردیدهام، مهر بتان ورزیدهام بسیار خوبان دیدهام، اما تو چیز دیگری امیرخسرو دهلوی از بررسی روایات چنین برمی آید که...
-
صبح
یکشنبه 27 فروردین 1402 17:26
یکی از عظیمترین پدیدههای آفرینش، تحول روز و شب است. با تقدیر الهی، در یک بازه زمانی محدود روز در دل شب فرو میرود به طوری که در عرض چند دقیقه همهجا کاملا تاریک میشود؛ در پایان شب هم، ظرف چند دقیقه همه جا روشن می گردد. «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ لآیَاتٍ...
-
اسارت
پنجشنبه 24 فروردین 1402 06:52
اسارت، در لغت به معنی در بند کشیدن و محکم بستن چیزی با قیدی و طنابی و زنجیری است. در معنای اسارت، محصوریت و تحت سلطه بودن و گرفتارشدن وجود دارد که این محصور بودن گاهی با قیود و اسباب ظاهری است مثل بستن دست و پای کسی و گاهی با تعهدات و الزامات قانونی مثل زندانی شدن کسی به حکم قانون. اسیر را از آن جهت که او را بسته و...
-
برات
چهارشنبه 23 فروردین 1402 11:06
حواله کتبی، سند، دستاویز، چک، نوشته ای که بدان دولت بر خزانه یا بر حکام وجهی را حواله دهد: هر عطا کاندر برات وعده افتد بی گمان آن عطا نبود که باشد مایه رنج و عنا سنایی بَرات در اصل نوشتهای است که بر اساس آن شخصی به شخص دیگری امر میکند مبلغی در وجه یا حواله کرد خودش یا شخص ثالثی در موعد معینی بپردازد. برات از...
-
لاله
چهارشنبه 23 فروردین 1402 10:54
از گیاهان بومی آسیا بوده و دو نوع است: یکی خودرو که در بیشه ها و کنار رودها می روید و دیگری پرورشی که در باغ ها پرورش داده می شود. اقسام زیادی دارد: لاله کوهی، لاله صحرایی، لاله نعمانی، شقایق، لاله سفید و ... از تازه گل لاله که در باغ بخندد در باغ نکو گر نگری چشم شود آل فرخی در ادبیات فارسی، لاله مظهر شهید و...
-
تغییر و تبدیل
دوشنبه 21 فروردین 1402 10:50
آن چنان که از آیات قرآن و روایات استنباط می شود در نظام آفرینش تغییر و تبدیل وجود دارد؛ بعضی از این تبدیل ها، ظاهری و محسوس است و برخی معنوی و نامحسوس؛ مورد اول مانند: تبدیل زباله به کود و چوب به زغال و انسان گناهکار به نیکوکار مورد دوم مانند: تبدیل سیئات به حسنات با توبه و نفس کشیدن در ماه مبارک رمضان به تسبیح؛...
-
حشر با معصومین
دوشنبه 21 فروردین 1402 10:37
یکی از مراحل سخت زندگی انسان ها، حشر و جمع شدن در روز قیامت است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ* یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُکَارَى وَ مَا هُمْ بِسُکَارَى وَ لَکِنَّ...
-
مرگ، پایان یا شروع
یکشنبه 20 فروردین 1402 18:36
براساس آموزه های دینی، مرگ پایان زندگی نیست و نیاز به شکایت و شکوه ندارد؛ آن چنان که بعضی از بزرگان کرده اند: جامی است که عقل آفرین می زندش صد بوسه ز مهر بر جبین می زندش این کوزه گر دهر چنین جام لطیف می سازد و باز بر زمین می زندش خیام بلکه آن، شروع زندگی جاودانه ای است که نه تنها ناراحتی ندارد، بلکه باید...
-
احسان
یکشنبه 20 فروردین 1402 18:25
احسان به معنی انجام دادن کارهای عالی، بارها در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است. احسان از اوامر و مواعظ الهی به انسان هاست: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسَانِ وَ إِیتَاء ذِی الْقُرْبَی وَ یَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاء وَ الْمُنکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ در حقیقت خداوند به...
-
تصرف در آفریش
جمعه 18 فروردین 1402 11:16
بنابر آموزه های دینی، انسان می تواند در اثر عبودیت و تهذیب نفس به جایگاهی برسد که خداوند اذن تصرف در امور آفرینش را به او اعطا نماید: «یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا غَنِیٌّ لاأَفْتَقِرُ أَطِعْنِی فِیمَا أَمَرْتُکَ أَجْعَلْکَ غَنِیّاً لاتَفْتَقِرُ، یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا حَیٌّ لاأَمُوتُ أَطِعْنِی فِیمَا أَمَرْتُکَ...
-
تعجیل در فرج
جمعه 18 فروردین 1402 11:05
دوره غیبت امام زمان(عج) از 260 هـ . ق آغاز شده است. اکنون که سال 1441 هـ . ق است، 1181 سال از آغاز غیبت آن حضرت(عج) می گذرد. از سال260 تا 329 به مدت 69 سال دوره غیبت صغری و از 329 تا کنون دوره غیبت کبری است. چه عاملی باعث شده است که زمان غیبت این قدر طولانی شود؟ امام باقر(ع) می فرمایند: «اذا غضب الله تبارک و تعالی...
-
گل بی خار
یکشنبه 13 فروردین 1402 11:47
با توجه به وجود خار در بعضی از گلها این ذهنیت در انسان ها به وجود آمده است که همه گلها خار دارند؛ به طوری که این باور به یک ضرب المثل تبدیل شده است، در حالی که «گل بیخار» در غیر معنای اصلی به کار رفته است و بیشتر به عنوان کنایه و استعاره از آن استفاده شده است. چون هر بهاری، خزانی دارد و هر شادی، غمی؛ چنین تصور شده...
-
غم و شادی
یکشنبه 13 فروردین 1402 07:16
درعشق های مجازی، درد و لذت، غم فراق و شادی وصال، توأم است. ولی در عشق حقیقی هر دو لذت بخش می باشد. البته لذتی که در فراق است در وصال نیست. در فراق، عاشق هجران معشوق را درک می کند ولی آن را ابدی نمی داند و انتظار پایان فراق را می کشد که این انتظار شیرینی خاص خود را دارد و در بازار سوداگری بهترین معامله است. شاد...
-
تاریکی دل
یکشنبه 13 فروردین 1402 07:04
آدمی با دلی نرم و لطیف به دنیا میآید، اما اعمال و رفتار بد او باعث قساوت و تیرگی دلش میشود. انجام هر گناه یک قدم او را به طرف قساوت قلبی می برد. وقتی انسان قسی القلب شد، دیگر امور لطیف و نورانی در او اثر نخواهد گذاشت؛ بسیاری از امور که باعث توجه و رشد دیگران می شود، در او بی تأثیر خواهد بود: «إِذَا تُتْلَى...