-
ستم
جمعه 12 اسفند 1401 23:21
ظلم، تعدی، آزار، زور، جبر: ستم مَپْسند از من بر تن خویش ستم از خویش بر من نیز مَپْسند ناصرخسرو دیدی که یار جز سر جور و ستم نداشت بشکست عهد وز غم ما هیچ غم نداشت حافظ ما خاک شما شدیم، در خاک تخم ستم و جفا مکارید مولوی یکی از گناهانی که در ادیان الهی ـ به ویژه اسلام ـ بسیار مذمت شده؛ ظلم و ستم است. خداوند در قرآن مجید،...
-
کربلا
جمعه 12 اسفند 1401 23:07
کربلا: یکی از شهرهای جنوبی کشور عراق است که در ناحیه غربی رود فرات قرار دارد و فاصلهاش تا بغداد ۱۰۵ کیلومتر می باشد. این شهر تا سال ۶۱ هـ . ق بیابان بودهاست و با نامهای نینوا، غاضریه و طف شناخته می شد. بعد از رویداد عاشورا، مورد توجه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) قرار گرفت و پس از ساخت گنبد و بارگاه برای شهدای...
-
خزان
جمعه 12 اسفند 1401 16:09
در حال خزیدن، پاییز، برگریزان، خریف: تو گفتی که بگریزم از چنگ مرگ چو باد خزان آمد از شاخ برگ فردوسی مرغ زیرک نزند در چمنش پرده سرای هر بهاری که به دنباله خزانی دارد حافظ حرص خزان است و قناعت بهار نیست جهان را ز خزان خرمی مولوی پاییز فصل سوم از فصول چهارگانه سال است که از اول مهر آغاز می شود و تا سی ام آذر ادامه...
-
حجاز هنگام ظهور
جمعه 12 اسفند 1401 11:09
اهمیت جایگاه حجاز در حوادث آخرالزمان و عصر ظهور، به دلیل اماکن مقدسی است که در این منطقه وجود دارد؛ ظهور از قلب جهان اسلام و از کنار کعبه آغاز میشود. با مرگ «عبدالله» آخرین پادشاه حجاز، اختلافات خانوادگی به درگیریهای داخلی و جنگ قدرت تبدیل میگردد.(ر.ک: الغیبة، ص447) در اثر ضعف حاکمیت، گروههای ناصبی و دشمنان اهل...
-
فلق
جمعه 12 اسفند 1401 10:48
سپیده دم، شکافتن و جدا کردن، لحظه اى که نور گریبان ظلمت را مى شکافد و سر برمى آورد: ای شعشعه نور فلق در قبه مینای تو پیمانه خون شفق پنگان خون پیمای تو مولوی فروغ حسن تو را هست سوی حق روشن که این صباحت آن آفتاب را فلق است فیض کاشانی فلق به معنى تمام موجودات زنده اعم از انسان و حیوان و گیاه هم آمده است، چرا که تولد...
-
آرامش آخر الزمانی
سهشنبه 9 اسفند 1401 15:48
در طول تاریخ مردم همه مناطق و سرزمین ها کم و بیش با دلهره و وحشت زندگی کرده اند؛ امروزه هم روزی نیست که خبر سرقت اموال، آدم ربایی، تجاوز و قتل، لرزه بر جان انسان ها نیندازد. بنابر روایات در عصر ظهور ترس و دلهره از جوامع انسانی حذف شده، امنیت و آرامش بر سراسر گیتی حاکم می شود و انسان ها در صلح، صفا و صمیمیت زندگی...
-
روزی و روزی رسان
سهشنبه 9 اسفند 1401 12:22
بنابر بیان قرآن مجید، یکی از نام های خداوند رزاق است: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ؛ به یقین خداوند خود روزى دهنده و صاحب قوه و نیرومند است.»(ذاریات، آیه58) و روزی تمام موجودات عالم را خود به عهده گرفته است: «وَ مَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ...
-
شب فراق
پنجشنبه 4 اسفند 1401 23:23
شب جدایی، شب هجران: کو پیک صبح تا گلههای شب فراق با آن خجسته طالع فرخنده پی کنم حافظ به روز وصل چو برقم شب فراق چو ابر از این دو حال مشوش بگو کدام برید مولوی چه ستم کو نکشید از شب دیجور فراق تا بدین روز که شب های قمر باز آمد سعدی گاه در مسیر عشق، فراق هم به سراغ عاشق میآید تا آن را نیز تجربه کند. فراق به یک معنا...
-
راه عشق
پنجشنبه 4 اسفند 1401 23:10
راه عشق راه پر خونی است که در آن هزاران عاشق مجنون، در راه رسیدن به معشوق در خون خود غلتیدند. راه پرخونی که با قتل مظلومانه هابیل ـ شهید تقرب ـ آغاز و تا پایان تاریخ بشریت ادامه خواهد داشت. معروفترین قربانگاه عشق صحرای کربلاست که امام حسین(ع) و یاران باوفایش خط سرخی در دشت پهناور مبارزات، کشیدند. خطی که با کلمۀ «نه»...
-
عزم
پنجشنبه 4 اسفند 1401 22:58
عزم در لغت، به معناى جدیت و تصمیم محکم قلبى بر انجام کار که از جهت کمیت، امتداد و دوام به گونهای باشد که موجب تحقق اراده برای انجام کاری شود. عزم در واجبات و وظایف از مهمترین امور است که از ایمان قوی سرچشمه میگیرد و ایمان تا زمانی که به حد ثبوت و یقین نرسد، عزم تحقق پیدا نمی کند: « لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ...
-
وجود
چهارشنبه 3 اسفند 1401 11:59
هست گردیدن، موجود، تن و بدن، ذات، نفس: چون که به جودش کرم آباد شد بند وجود از عدم آزاد شد نظامی وجود و هستی در عرف مردم به معنای جهانی است که ما آن را حس می کنیم. اما فیلسوفان برای هستی موجودات دو جنبه درنظر می گیرند: ذات یا ماهیت و هستی. آنها معتقدند زمانی که موجودی به سبب خودآگاهی بر ماهیت خود تأثیر گذاشت و...
-
ملامت عاشق
چهارشنبه 3 اسفند 1401 11:48
یک عاشق واقعی شب و روز در انتظار بلاست. اگر عشق را صدفی بدانیم که مروارید زندگی در آن قرار گرفته است آن صدف را فقط در اقیانوس بلا می توان یافت؛ عاشقان غواصانی هستند که در عمق اقیانوس بلا صدف عشق صید می کنند. یکی از تیرهای بلا که به طرف عاشق پرتاب می شود، ملامت است: «لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ...
-
نظر کرده
چهارشنبه 3 اسفند 1401 11:35
کسی که مورد توجه و عنایت خدا یا یکی از انبیا، اولیا و ارواح مقدسه واقع شده باشد. همه رستم عهد در پردلی نظرکرده شیر یزدان علی ملاطغرا بدیهی است کسانی که مورد توجه و عنایت خداوند قرار می گیرند در پیشگاه خداوند و در بین مردم از جایگاه ویژه ای برخوردارند. ابوحمزه ثمالی از امام باقر(ع) نقل می کند که آن حضرت(ع) فرمودند:...
-
بلا
سهشنبه 2 اسفند 1401 16:54
آزمایش، سختی، گرفتاری، رنج، محنت، گزند: هر بلایی که هست عاشق راست من ندانم که عاشقی چه بلاست فرخی از در و دیوار می بارد بلا در راه عشق یک سرابم پیش ره نامدکه طوفانی نداشت کلیم کاشانی ای عشق به خویشتن بلا خواسته ام آنگه که به آرزو تو را خواسته ام تقصیر مکن کت به دعا خواسته ام تا خود به دعا بلا چرا خواسته ام...
-
هفت شهر عشق
سهشنبه 2 اسفند 1401 08:04
از نظر عارفان، سالک برای رسیدن به مقصود باید مراحلی را طی کند که این مراحل را به بیابان های مخوف و گردنه های مهلک تشبیه کرده اند. هفت وادی متقدمین از این قراربود: توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، رضا، توکل. هفت وادی عطار در منطق الطیر بدین ترتیب می باشد: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فقر و فنا: گفت ما را هفت...
-
عارف
سهشنبه 2 اسفند 1401 07:54
دانا، شناسنده، دارای معرفت و عرفان: چون نظر از بینش توفیق ساخت عارف خود گشت و خدا را شناخت نظامی عابدان از گناه توبه کنند عارفان از عبادت استغفار سعدی در بیان عارفان کسی که خدا او را ـ به طریق حال و مکاشفه ـ به مرتبه شهود ذات، اسماء و صفات خود رسانیده باشد. جنید می گوید: «عارف کسی است که حق از سر او گویا و خود ساکت...
-
امام خمینی(ره)
سهشنبه 2 اسفند 1401 07:23
امام خمینی(ره) مردی از سلاله پاک پیامبر اکرم(ص) و پرورش یافته مکتب اسلام، انسانی وارسته و حکیم که چهارده قرن پس از بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) با اراده ای الهی و حمایت مردم، انقلابی را به پیروزی رساند. اگر چه امام(ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران بودند ولی حرکت انقلابی ایشان و نفوذ کلام آن عزیز سفر کرده در مرزهای ایران...
-
طلب در عرفان
دوشنبه 1 اسفند 1401 23:52
در اصطلاح عارفان حالتی است که در دل سالک پیدا می شود و او را به جستجوی معرفت و تفحص در کار حقیقت وا می دارد. «طالب» صاحب این حالت است. در این مرحله سالکِ راه حقیقت باید مردانه گام در راه نهد و از خود بگذرد، همت قوی داشته و در همه حال و همه جا یار را بجوید. این وادی، وادی پرخطری است ولی سالک نباید وحشتی به دل راه دهد...
-
بی وفایی معشوق
یکشنبه 30 بهمن 1401 17:45
احترام به عهد و پیمان ریشه فطری دارد و هر انسانی که از فطرت پاک خود دور نشده باشد، عمل به آن را لازم می داند. علاوه بر آن در تمام ادیان الهی بر آن تأکید شده است. در دین اسلام وفای به عهد بارها مورد تأکید قرار گرفته است: «وَ لاتَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّى یَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ...
-
شکافتن دریا
یکشنبه 30 بهمن 1401 11:59
حضرت موسى(ع) پس از تبلیغ و دعوت فرعون و قبطیان با ارائه معجزات گوناگون و عدم پذیرش آنها، مأمور شد که نیمهشب با بنىاسرائیل از مصر کوچ کنند. بنیاسرائیل شبانه حرکت کردند، فرعون نیز با هزاران سوار نظام به دنبال آنان حرکت کرد. بنىاسرائیل به دریا رسیدند و آل فرعون نیز به دستور فرعون، به دنبال آنان به راه خود ادامه...
-
اعجاز
یکشنبه 30 بهمن 1401 11:40
إعجاز از ماده «عجز» است که در لغت به معنای ضعف می باشد؛ در اصطلاح به این معناست که انسان کار فوقالعادهای انجام دهد و با آن کار، هم دشمن خویش را ناتوان کند و هم غیر او از انجام آن کار ناتوان باشد.(ر.ک: مجمع البحرین، ج4، ص24) به بیان دیگر، معجزه عبارت است از امر خارقالعادهای که با اراده خدای متعال از شخص مّدعی نبوت...
-
بخت
شنبه 29 بهمن 1401 11:29
قسمت، مقدر، نصیب، دولت، اقبال، سعادت، اختر، طالع، کوکب، برج طالع: بزرگانش گفتند کز بیش و کم اگر بخت یاور بود نیست غم اسدی طوسی اگر به هر سر مویت هنر دو صد باشد هنر به کار نیاید چو بخت بد باشد سعدی ما آزموده ایم درین شهر بخت خویش باید برون کشید ازین ورطه رخت خویش حافظ اعتقاد به بخت یعنی تأثیر نیروهای ماورائی در سرنوشت...
-
رنگ سبز
شنبه 29 بهمن 1401 11:18
رنگی است مرکب از زرد و کبود به مجاز به معنی شاد و خرم: اندر ایوانش روان یک چشمه آب با درخت سبز برنا دیده ام خاقانی سرت سبز و دلت خوش باد جاوید که خوش نقشی نمودی از خط یار حافظ گروهی از رنگها را شامل میشود که از ترکیب آبی و زرد به دست می آیند. آبی به درک و فراست کمک میکند و زرد، وضوح فکر و اطمینانخاطر میآورد....
-
خلوت گزینی
شنبه 29 بهمن 1401 11:04
در آن خلوت که دل دریاست آنجا همه سرچشمه ها آنجاست آنجا نظامی حافظ ار آب حیات ازلی می طلبی منبعش خاک در خلوت درویشان است حافظ یکی از توصیه های مهم عالمان ربانی، خلوت و خلوت نشینی است. آنان خلوت را وسیله ای برای دوری از معصیت و رهایی از فتنه ها و فراغت ذکر و فکر می دانند. خلوت، یاد خدا در تنهایی است که روح انسان را...
-
حفظ اسرار
جمعه 28 بهمن 1401 23:07
کتمان سرّ و حفظ راز از نامحرمان و نااهلان از الزامات سیر و سلوک عرفانی است؛ وقتی که در اثر تزکیه نفس و تخلق به اخلاق الهی، پرده های غفلت از جلو چشمان سالک کنار رفت و به درک حقایقی موفق گردید، باید آن را از دیگران مخفی دارد. یکی از خطرهای سلوک، عُجب و غرور است. انسان وقتی موفق به کشف حقایق شد، احساس می کند در سطح...
-
آینه دل
جمعه 28 بهمن 1401 12:25
روح لطیف و حساس انسان هنگام تولد چون آینه ای صاف و صیقلی است که هر واقعیت ریز و درشت در آن منعکس می شود؛ وقتی گناه و غفلت، همانند گرد و غباری بر آینه قلب نشست و آن را تیره و تار ساخت، لطافتی را که خداوند به آن داده بود، از دست می دهد. چنین انسانی از عبادت، لذتی نمی برد. وقتی انسان لذت ارتباط معنوی با محبوب را از...
-
شب زنده داری
پنجشنبه 27 بهمن 1401 20:45
شب زنده داری و تهجد که در قرآن و روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است به معنای بهپاخاستن در شب برای هرگونه عبادت ـ حتی پرستاری از بیمار و شیر دادن بچه ـ می باشد. اگر چه بعضی از علمای اخلاق شبزندهداری را در چند مصداق عبادی چون دعا و قرائت قرآن و به ویژه نماز شب خلاصه کردهاند. امام خمینی(ره) مینویسند: «سیره ائمه...
-
آتش
پنجشنبه 27 بهمن 1401 09:13
در آموزه های دینی اسلام از انواع آتش سخن به میان آمده است؛ هم آتش مادی و محسوس و هم غیرمادی با معنای کنایی: ـ آتش به عنوان یکى از مخلوقات خدا: «الَّذِی جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الشَّجَرِ الأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ؛ همان کسی که برای شما از درختِ سبز، آتشزنه آفرید که اکنون شما از آن آتش...
-
عقل و عشق
دوشنبه 24 بهمن 1401 16:58
متاسفانه در آثار مکتوب نویسندگان، عقل و عشق همواره در مقابل هم قرار گرفته اند؛ هر زمان که از عقل و استدلال صحبت می شود، بحث کردن از عشق امری نامربوط تلقی می گردد. علمای اسلام از یک جهت به دو گروه تقسیم می شوند: گروهی که عقل را برای رسیدن به خدا کافی می دانند و از طریق برهان و استدلال سعی بر شناخت و معرفت خداوند...
-
شوق
یکشنبه 23 بهمن 1401 22:52
شوق در بیان عارفان، امید و تمنای محب به دیدار محبوب می باشد و آن حالتی است که عاشق را به سوی معشوق سوق می دهد. از این نظر شوق و محبت بسیار به هم نزدیک هستند برای اینکه مقصود نهایی محب، دیدن محبوب است و شوق هم، داشتن آرزوی دیدار است. در تفسیری که به امام صادق(ع) نسبت داده شده، لفظ شوق در این معنا تفسیر شده است آن...