-
حدیث ثقلین
یکشنبه 11 دی 1401 20:12
حدیث ثقلین، حدیثی است که پیامبر اکرم(ص) در آن، قرآن و اهل بیت خود را به عنوان دو امانت بزرگ به مسلمانان سپرده است. این حدیث ـ با دو نقل متفاوت ـ از نظر شیعه و سنی حدیثی صحیح است و نزد علمای همه مذاهب اسلامی مشهور و معتبر است. به روایت شیعه، پیامبر اعظم(ص) در واپسین روزهای عمر(حجه الوداع) به عنوان وصیت فرمودند:...
-
معجزه
یکشنبه 11 دی 1401 09:24
معجزه، کار خارق العادهای و بر خلاف قوانین عادی و جاری طبیعت است که پیامبران الهی به منظور اثبات ادعای رسالت خود انجام میدهند. اقداماتی که انسانهای عادی از انجام مشابه آن عاجز و ناتوان هستند. در کتاب های روایت و تاریخ معجزههای بسیاری به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده شده است. معجزات آن حضرت(ص) به دو گروه مادی و معنوی...
-
فترت
یکشنبه 11 دی 1401 08:57
فترت در لغت به معنای انکسار و ضعف، آرامش پس از تندی و نرمی پس از شدت است.(لسان العرب و القاموس المحیط، ذیل واژه فتر) فترت رسل یعنی انقطاع رسل (دورهای که پیامبری مبعوث نشده) و ضعف و سستی انبیا (دوره ای که پیامبران به دلایلی در ضعف بودهاند.) اصطلاح دوره فترت از آیه ۱۹ سوره مائده اقتباس شده است: « یَا أَهْلَ...
-
حیرت در عرفان
شنبه 10 دی 1401 22:31
خلایق در تو حیرانند و جای حیرت است الحق که مه را بر زمین بینند و مه بر آسمان باشد مولوی حیرت، یکی از وادی های عرفان و تصوف است؛ عطار آن را وادی ششم از هفت وادی(طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فنا) می داند. و آن حالت سرگشتگی ناگهانی است که به هنگام تأمل و تفکر برای سالک پیش میآید. اگر فهم را از مؤلفههای عقل...
-
مستی در عرفان
شنبه 10 دی 1401 20:54
من مست و تو دیوانه ما را که برد خانه صد بار تو را گفتم کم خور دو سه پیمانه مولوی آنچه او ریخت به پیمانه ما نوشیدیم اگر از خمر بهشت است و گر از باده مست حافظ در شعر عرفانی «باده» به معنی شرابی که از انگور گرفته میشود نیست؛ بلکه اکسیری است که مس وجود انسان زمینی را به طلای انسان آسمانی تبدیل میکند. شراب طهوری است که...
-
حسن و زیبایی
شنبه 10 دی 1401 08:26
چه فتنه بود که حسن تو در جهان انداخت که یکدم از تو نظر برنمیتوان انداخت سعدی به حسن خلق توان کرد صید اهل نظر به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را حافظ حسن و زیبایی معشوق از اول مورد توجه شاعران بوده است. چون نمی توانستند زیبایی او را به تصویر کشند از تمثیل استفاده کرده اند. یار را به انسان زیبارویی تشبیه کرده اند که...
-
زنگار دل
جمعه 9 دی 1401 16:04
در اغلب در اشیایی که تحرک و جابجایی نداشته باشند زنگزدگی به عنوان یک آفت و ایراد مطرح است. برای اینکه تحرک و جابجایی، در بسیاری از موارد مانع بروز آفات میشود. با این حال، بسیار دیده شده است دلها که پرکارترین عضو بدن هستند و هیچ توقفی ندارند زنگ میزنند. وقتی چیزی زنگ می زند علاوه بر پوسیدگی و پوکی از داخل، جلای آن...
-
ساقی سیم ساق در عرفان
پنجشنبه 8 دی 1401 21:20
زیبا روی سیمین تن کنایه از زیبایی محض و متعادل خداست؛ رنگ نقره ای معشوق، تداعی کننده جهان نورانی و سفید عرفانی و نورانیت خداوند می باشد. نوری که آسمان ها و زمین را منور کرده است؛ مانند نور چراغی که در چراغدان است: «أللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَ الأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِى...
-
گفتگو
پنجشنبه 8 دی 1401 09:08
گفتگو بهترین شیوه ارتباط و هم فکری است. این کنش اجتماعی از یک لحاظ به دو دسته تقسیم می شود: الف ـ گفتگوهای بی هدف: در این گفتگوها هدف مشخصی پیگیری نمی شود. این گفتگو اغلب با بیان یک خبر و جمله شروع و بعد از بحث در مسایل گوناگون بدون نتیجه مشخصی تمام می شود؛ مانند اغلب صحبت ها در مهمانی و صحبت های داخل وسایل...
-
رخ در ادبیات عرفانی
چهارشنبه 7 دی 1401 21:57
در اصطلاح عارفان، رخ به اعتبار ظهور کثرت اسماء و صفات، اشاره به ذات الهی دارد. در اندیشه عرفانی، جهان آینه ظهور نام هایی چون رحمن، رحیم، غفور، شکور و... است که خداوند سرچشمه این اسماء می باشد. همه این نام ها ـ حتی ذوالانتقام و شدید العقاب ـ در حقیقت خود در کمال زیبایی هستند. تماشای جهان، زیارت نام های خداست. هستی،...
-
خیال
چهارشنبه 7 دی 1401 20:23
خیال قوه ای است که پس از نهان شدن ماده، ادراکات حس مشترک را از صورت های حسی حفظ می کند. قوه خیال مظهر اسم مصور خداست. با توجه به اینکه نفس از طریق خیال، صورتگری می کند، می توان گفت: خیال مظهر اسم شریف «المصور» است؛ از آنجا که اسماء الهی حق هستند، مظاهر اسماء الهی نیز حق می باشند. وظیفه قوه خیال، شکل دادن به معانی...
-
باده
چهارشنبه 7 دی 1401 19:52
در بیان اهل تصوف و عرفان تعاریف زیادی برای باده آمده است از جمله: ـ باده عبارت است از ذوق و وجد و حال که از جلوه محبوب حقیقی بر دل عاشق وارد شده و او را مست میکند. ـ باده کنایه از سکر و محبت و جذبه حق است. ـ باده کنایه از معرفت و علم و شوق و محبت خدا است. ـ باده کنایه از نصرت الهی و عشق است. به بیان دیگر، باده عبارت...
-
گیسو در عرفان
سهشنبه 6 دی 1401 22:52
گیسو، زلف و طره از واژگانی است که در ادبیات عاشقانه و عارفانه فارسی بیشتر به کار رفته است. گیسو: گیسو موی درازی که از دو جانب سر کشیده باشد؛ کنایه از راه طلب به عالم هویت. زلف: معنای عام مو است؛ به معنی تجلی ذات الهی به صفات جلالیه و عموم ممکن الوجودها. طرّه: به معنای موی پریشان است؛ کنایه از تجلی جمالی حضرت حق. اگر...
-
جمعه های انتظار
سهشنبه 6 دی 1401 11:47
در خصوص روز ظهور حضرت ولیعصر(عج) روایت های مختلفی وجود دارد: برخی از روایات دلالت دارند بر اینکه آن حضرت(عج) روز جمعه ظهور می کنند. به عنوان مثال، امام جعفر صادق(ع) فرمودند: «قائم ما اهل بیت در روز جمعه قیام می کنند.»(مهدی موعود، ص106) همچنین در مورد ندای آسمانی که در روز ظهور به گوش می رسد و همه آن را می شنوند...
-
دلبری خدا
سهشنبه 6 دی 1401 08:56
خداوند به عنوان معشوق ازلی، دلبر است. هر روز به بهانه ای سر راه قرار می گیرد. در سختی ها، مشکلات و سیاهی ها و در لحظه ای که انسان باور کرده است همه چیز در یک گره ناگشودنی فرو رفته و همه راه ها بسته شده و همه چیز در یک حجاب سخت است، پرده را کنار می زند و عاشق را به تماشا می خواند. کار خدا دلبری است. اگر آدمی دل...
-
مهر و محبت
دوشنبه 5 دی 1401 16:59
اگرچه معنا ومفهوم مهر و محبت با عقل قابل درک است اما رسیدن به واقعیت و حقیقت آن فقط با دل امکان پذیر مى باشد؛ به بیان دیگر، رسیدن به دریاى مواج عشق و محبت بر خلاف دیگر حقایق علمى است، زیرا حقیقت محبت از حقایق علمى جداست و ریشه در اعماق وجود انسان دارد و بررسى علمى راه به جایی نمی برد. هرچه گویم عشق را شرح و بیان چون...
-
عشق
دوشنبه 5 دی 1401 14:48
تعریف های گوناگونی از عشق شده است؛ به نظر می رسد این تعریف جامعترین تعریف ها باشد: «عشق، میل مفرط است و اشتیاق عاشق و معشوق، از عشق است و به معنای فرط حبّ و دوستی است. و نیز مشتق از «عَشَقَه» است و آن گیاهی است که به دور درخت می پیچد و آب آن را بخورد و رنگ آن را زرد کند و برگ آن بریزد و بعد از مدتی خود درخت نیز...
-
کینه و کینه توزی
دوشنبه 5 دی 1401 14:37
انسان ها حالات مختلف روحی دارند که حبّ و بغض از آن جمله اند؛ گاهی محبت بر دل انسان غلبه می کند و گاهی بغض و کینه غالب می شود. ریشه بسیاری از کارهای انسان ها محبت یا عداوت است؛ البته کینه فقط یک حالت قلبی است، اگر نمود خارجی داشته باشد «عداوت» گفته می شود. بدیهی است کینه و کدورت در طول زمان رشد میکند و تأثیر...
-
غم و اندوه
دوشنبه 5 دی 1401 14:30
غم با تعریف روانشناختی، یک درد هیجانی است که با احساسهایی مانند فقدان، افسوس و استیصال همراه است. این تعریف علمی روانشناختی با یک رویکرد پدیدارشناسانه نمیتواند غم ناشی از فقدان یک دارایی مادی را از غم عمیق فلسفی ناشی از چالشهای بنیادین وجودی متمایز کند؛ تنها میتواند غمها را براساس شدت آنها طبقه بندی کند....
-
غیبت امام زمان(عج)
دوشنبه 5 دی 1401 14:08
باوری نادرست و اشتباه در بین بعضی از مومنین وجود دارد که گمان می کنند امام زمان(عج) در عالم غیب هستند و ما نمی توانیم ایشان را ببینیم؛ در حالی که ایشان در همین عالم حضور دارند و ما توفیق زیارتشان را نداریم. آن حضرت(عج) فرشته نیستند و در عالم دیگری زندگی نمی کنند. ایشان در میان مردم هستند و در همین دنیایی که ما...
-
تنهایی
شنبه 3 دی 1401 22:13
انسان موجودی اجتماعی است و به تنهایی نمی تواند از عهده زندگیِ دنیوی برآید؛ از این رو به ناچار به افرادی رو می آورد و بدین ترتیب پیوند اجتماعی میان افراد ایجاد گردیده و زندگی اجتماعی شکل می گیرد. «گفته شده انسان به آن جهت «انسان» نامیده شده است که آفرینش وی به گونه ای بوده که تنها با انس گرفتن با دیگران قوام می...
-
تقوی
چهارشنبه 30 آذر 1401 19:57
تقوا در اصطلاح شرع، به خویشتندارى در برابر گناهان گفته می شود. تقوا یک نیروى بازدارنده ای است که به صورت ملکه نفسانی و نیروی درونی در وجود انسان به وجود می آید و او را در برابر طغیان شهوات و ارتکاب کارهای خلاف حفظ مى کند. کمال تقوا آن است که علاوه بر دوری از گناهان و محرمات، از مشتبهات نیز اجتناب شود. در آیات...
-
صداقت
چهارشنبه 30 آذر 1401 09:30
یکی از فضیلت های اخلاقی که دین مبین اسلام بر آن تأکید دارد صداقت است؛ حداقل مراتبی که می توان برای صداقت در نظر گرفت سه مرتبه می باشد: صداقت در گفتار؛ راستگویی و سخن خلاف واقع به زبان نیاوردن، که رسول اکرم(ص) فرمودند: «لایَسْتَقِیمُ إِیمَانُ عَبْدٍ حَتَّى یَسْتَقِیمَ قَلْبُهُ وَ لایَسْتَقِیمُ قَلْبُهُ حَتَّى...
-
یاد خدا(۲)
چهارشنبه 30 آذر 1401 09:21
یکی از راه های ذکر خدا، دعاست. دعا، یاد دوست کردن، نام او به زبان آوردن و در خلوت با سخن گفتن است. بی شک این امر مهم، آدابی دارد که باید رعایت گردد: الف ـ آهسته خواندن: «ذِکْرُ رَحْمتِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیّآ إِذْ نَادَی رَبَّهُ نِدَآءً خَفِیّا؛ این یادی است از رحمت پروردگار تو نسبت به بنده اش زکریا، هنگامی که...
-
استقامت۲
شنبه 26 آذر 1401 08:34
توفیق قدم نهادن در حریم دوست از نعمت های بزرگی است که یک انسان می تواند کسب نماید. این توفیق روح و روان آدمی را جلا می دهد. البته نیل به این نعمت، نسبی است و انسان ها، به اندازه توان و فعالیت خویش بدان راه مییابند. استقامت و تحمل سختی و رنج یکی از شرایط رسیدن به این حریم می باشد: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا...
-
شهید علی اکبر آسوده خیال
جمعه 25 آذر 1401 10:51
نام پدر: هاشم تاریخ تولد: 20/3/1324 شماره شناسنامه: 83 تاریخ شهادت : 7/10/1363 محل شهادت : جاده اهواز ـ خرم آباد دلیل شهادت : تصادف محل دفن: باغ رضوان مرند شهید علی اکبر آسوده خیال در بیستم خرداد 1324 در شهرستان مرند دیده به جهان گشود. هفت ساله بود که از نعمت داشتن پدر محروم گردید. با توجه به مشکلات مالی، یتیم هفت...
-
قلب سلیم
پنجشنبه 24 آذر 1401 09:05
کلمه قلب به معنای نیرویی است که آدمی به وسیله آن تعقل میکند و حق را از باطل و مضر را از مفید و خیر را از شر تشخیص میدهد. قلب را به دلیل دگرگونی و تغییری که با اندیشه ها در آن به وجود می آید، قلب نامیده اند. گاهی در بین لغویان از قلب به عقل تعبیر شده است(لسان العرب، ج1، ص687) مانند قلب در آیه: «إنَّ فی ذلک لذکری...
-
درس عروج از معراج پیامبر اکرم(۶)
چهارشنبه 23 آذر 1401 21:21
گفتیم یکی از معجزات پیامبر اکرم(ص) معراج آن حضرت بود. در معراج یک جلسه پرسش و پاسخی بین خدا و پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاده و خداوند به سؤال پیامبر اکرم(ص) در مورد افضل اعمال که توکل بر خدا و راضی بودن به رضای اوست پاسخ داده و در تکمیل جواب به مطالبی اشاره فرمود که به اختصار بیان گردید. رسول خدا(ص) گفتند: « یا رَبِّ...
-
شهادت پیامبر اکرم(ص)
جمعه 11 آذر 1401 11:37
در روزهای آخر محرم، حضرت فاطمه (س) در خواب دیدند که مشغول خواندن قرآن بودند که ناگهان قرآن از دستشان افتاد و گم شد. آن حضرت(ص) خوابشان را به پدرشان تعریف کردند. رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: دخترم! من آن قرآنی هستم که در خواب دیدهای؛ من به زودی من از میان شما خواهم رفت. چند روز بعد نشانه های بیماری در وجود مبارک رسول...
-
درس عروج از معراج پیامبر اکرم(5)
شنبه 29 مرداد 1401 18:59
گفتیم یکی از معجزات پیامبر اکرم(ص) معراج آن حضرت بود. در معراج یک جلسه پرسش و پاسخی بین خدا و پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاده و خداوند به سؤال پیامبر اکرم(ص) در مورد افضل اعمال که توکل بر خدا و راضی بودن به رضای خداست پاسخ داده و در تکمیل جواب به عوامل کسب محبوبیت اشاره فرمود. بعد توضیح داده: محبت خدا ذاتی است و تحت تآثیر...