-
مستضف و مستکبر
پنجشنبه 4 آذر 1400 09:19
مستکبران و مستضعفان دو گروه اجتماعی مخالف هم هستند که در طول تاریخ بارها مقابل هم قرار گرفته اند. قرآن کریم در چند آیه در مورد آنها صحبت کرده است. مستکبر کسی است که می خواهد دیگران او را بزرگ بشناسند؛ در مقابل مستضعف کسی است که به استضعاف کشیده شده و خودش و دیگران او را ضعیف و ناتوان می شمارند. نتیجه این معادله...
-
ذوالفقار
چهارشنبه 3 آذر 1400 10:55
ذوالفقار: صاحبِ فقرات، نام شمشیر حضرت علی(ع)، چون بر پشت این شمشیر خراش های پست و هموار بود آن را ذوالفقار گفته اند.(فرهنگ معین، ص۵۲۲) امام صادق(ع) فرمودند: «انما سمّی سیف امیرالمؤمنین ذوالفقار لانه کان فی وسطه خط فی طول فشبه بفقار الظهر...؛ شمشیر حضرت علی(ع) از این جهت ذوالفقار نامیده شد که در طول آن، پستی و بلندی...
-
پرواز در ملکوت
سهشنبه 2 آذر 1400 19:50
انسان به عنوان موجودی آسمانی می داند که اقامتش در زمین محدود و موقتی است: «وَ قُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْهَا رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا وَ لاتَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ* أَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ وَ...
-
خود بینی
سهشنبه 2 آذر 1400 09:50
خودبینی، آن است که آدمی به سبب انجام عملی مهم و یا داشتن کمالی و مالی و یا برخورداری از زیبایی و یا تصدی منصب و مقامی و... خود را از دیگران بالاتر بداند. بنابر این، خودبین کسی است که گمان می کند ویژگی های برجسته ای دارد. البته گاهی هم در پی وسوسه های شیطان، انسان به کردار ناشایست خویش نیز افتخار می کند. به بیان...
-
طرفه العین
دوشنبه 1 آذر 1400 09:01
طرفه العین از نظر مردم معادل یک چشم بر هم زدن است ولی در واقعیت خیلی سریعتر از یک پلک زدن عادی است. برخلاف تصور مردم، که طَرف را پلک چشم می دانند؛ طَرف نگاه کردن با گوشه چشم است. مدت زمانی که شعاع دیده به اشیاء می افتد و به واسطه شکستگی نور برمی گردد و به چشم می رسد . انجام دادن کاری در این مدت خیلی کم که امروزه...
-
شاهد رازدار
یکشنبه 30 آبان 1400 10:12
براساس آیات قرآن و احادیث، خداوند شاهد رازدار می باشد. خداوند هم شاهد است: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلَى مَا تَعْمَلُونَ؛ بگو اى اهل کتاب چرا به آیات خدا کفر مى ورزید با آنکه خدا بر آنچه مى کنید گواه است.»(آل عمران، آیه۹۸) و: «الَّذِی لَهُ مُلْکُ...
-
کعبه آمال
شنبه 29 آبان 1400 20:23
انسان ها با آرزوهایشان زندگی می کنند؛ آرزوهای ریز و درشت، خوب و بد، ساده و پیچیده و بعضی اوقات دست نیافتنی. اگر چه اغلب افراد در بعضی از این آرزوها مشترک هستند مانند: پولدار شدن، داشتن بچه، خریدن ماشین و...؛ این آرزوها از اول خلقت بوده است تا آخر دنیا هم خواهد بود. بعضی از این آرزوها ویژه عده ای خاص است مانند:...
-
یاد خدا
جمعه 28 آبان 1400 08:27
با توجه به نقش حیاتی ذکر و یاد خدا در زندگی انسان ها: «الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همان کسانى که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مىیابد.»(رعد، آیه۲۸) خداوند به مومنین امر فرمود...
-
عرش الهی
پنجشنبه 27 آبان 1400 07:59
درگاه دوست یا حضور خدا، یک مفهوم دینی و معنوی است و تصور مادی آن به این معنا که خداوند مانند سلاطین در جایی درگاه و بارگاهی دارد، تصور اشتباهی می باشد. بر اساس آموزه های ادیان آسمانی، خداوند همه جا حضور دارد و از همه چیز آگاه است. تعبیر خانه خدا به مسجدالحرام و سایر مساجد کنایه از اماکنی است که در آن مکان ها بیشتر...
-
آفرینش انسان
چهارشنبه 26 آبان 1400 11:40
در مورد مبدأ پیدایش انسان تعابیر مختلفی در قرآن کریم مطرح شده است: الف ـ گِل: «هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ؛ اوست کسى که شما را از گِل آفرید آنگاه مدتى را[براى شما] مقرر داشت و اجل حتمى نزد اوست سپس شما تردید مى کنید.»(انعام، آیه2) همچنین...
-
معراج
سهشنبه 25 آبان 1400 09:01
معراج وسیله عروج به مقام قرب الهى است. با توجه به اینکه نماز باعث تعالی روح و عامل رسیدن به درجات بالای معنوی است، آن را یکی از معارج دانسته اند. در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: «الصلاة مِعراج المؤمِن؛ نماز وسیله عروج مومن است.»(تفسیرالرازی، ج1، ص226) بی شک هر نمازی ـ به نسبت کیفیتش ـ تا...
-
مناجات
دوشنبه 24 آبان 1400 13:48
نجوی کردن، راز گفتن با کسی، راز و نیاز، درخواست از درگاه خدا: دفع بلای تن و آزار خلق جز به مناجات و ثنای تو نیست مولوی دعا و مناجات، وسیله ارتباط انسان با خداوند است، انسانی که در عرصه زندگی، بدون رابطه معنوی با خدا راه به جایی نمی برد: «قُلْ مَایَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلا دُعَاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ...
-
با نام خدا
یکشنبه 23 آبان 1400 11:33
ای نام تو بهترین سر آغاز بی نام تو نامه کی کنم باز نظامی در دستورات دینی اسلام تأکیده شده است که هر گفتار و عملی باید با نام خدا شروع شود. قبل از همه خداوند متعال به این اصل عمل نموده و سوره های قرآن را ـ به استثناء سوره توبه ـ با نام خودش آغاز کرده است. گفتن بسم الله در آغاز هر کار، علاوه بر شروع کردن با نام خدا،...
-
مصلحت
شنبه 22 آبان 1400 08:20
بر اساس آموزههای دینی، آفرینش که بر پایه بهترین نظام ایجاد شده است با حکمت الهی اداره می شود. اگر نقص و عیبی از قبیل معلولیت، بیماری، سیل، زلزله و... به چشم خورد، نباید به خداوند عالم و قادر نسبت داده شود؛ چرا که لطف الهی به صورت یکسان برتمام هستی افاضه می شوند. بدیهی است این دنیا مقدمه ای برای آخرت است و قابلیت آن...
-
حکمت
جمعه 21 آبان 1400 19:50
جهان سربه سر حکمت و عبرت است چرا بهره ما همه غفلت است فردوسی حکمت در لغت به معنای منع و بازداشتن برای اصلاح است. قاضی را به علت اینکه حکم او مانع تعدی به حقوق دیگری میشود، حاکم نامیدهاند. البته حکمت ـ اعم از نظری و عملی ـ با استواری و استحکام همراه است و حکیم به کسی گفته می شود که کارها را محکم و استوار کند. علامه...
-
درد و تحمل آن
جمعه 21 آبان 1400 08:52
پس بدان این اصل را ای اصل جو هر که را درد است او برده است بو مولوی در مورد وجود درد در انسانها بحثی نیست و هر کس به نسبت موقعیتش درد و غمی دارد. آنچه که در مورد درد، بیشتر بحث شده است تحمل بی سر و صدای آن می باشد. در قرآن مجید به صراحت اعلام شده است: «لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسانَ فی کَبَدٍ؛ که ما انسان را در رنج...
-
نتیجه عشق
پنجشنبه 20 آبان 1400 11:09
نتیجه عشق سوختن و گداختن است؛ عاشق گرفتار در آتش عشق به غیر از سوختن و گداختن از آن بهره ای نمی برد. مراحل این عشق بدین گونه است که ابتدا به آن نزدیک می شود، سپس در درد عشق می سوزد و می گدازد و در مرحله آخر به فنا می رسد و در معشوق محو می گردد. به بیان دیگر، عاشق نمی میرد بلکه در معشوق فانی می شود و با این...
-
اخلاص
پنجشنبه 20 آبان 1400 11:01
خالص کردن، ویژه داشتن، خلوص نیت، عبادت بی ریا کردن: از علی آموز اخلاص عمل شیر حق را دان مطهر از دغل مولوی اخلاص عبارت است از پاک و خالص ساختن قصد و نیت از غیرخدا در گفتار و رفتار. بنابر این، اگر کسى طاعتى مانند روزه را به قصد قربت آمیخته با غرض دنیوى مانند لاغر شدن به جا آورد عملش خالص نمی باشد. بنابر تعالیم اسلام...
-
منجی آخر الزمان
سهشنبه 18 آبان 1400 08:43
در اغلب ادیان بحث منجی مطرح است و همه منتظر آمدن شخصی برای از بین بردن ظلم و فساد هستند؛ ماشیح (یهود) مسیح(مسیحیت) بهرام سوشیانت سوم(زرتشتی) متریا(بودایی) امام دوازدهم مهدی موعود(اسلام). در بیشتر آنها، منجی آسمانی است و از طرف خداوند برای تشکیل حکومت واحد جهانی فرستاده می شود. «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا...
-
از عسل شیرین تر
یکشنبه 16 آبان 1400 07:42
عبارت «احلی من العسل» پاسخ حضرت قاسم بن الحسن(ع) در شب عاشورا به عموی بزرگوارش، حضرت سیدالشهدا(ع) است، که پرسیدند: مرگ در نزد تو چگونه است؟ ایشان در جواب گفتند: مرگ در نزد من، از عسل شیرینتر است. در شب عاشورا امام حسین(ع) اصحاب خود را جمع نموده و طی خطابه ای تذکر دادند که فردا روز فداکاری و شهادت است و شما در رفتن...
-
اولیای الهی
چهارشنبه 12 آبان 1400 10:33
آن چنان که از آیات قرآن کریم استنباط می شود اولیای الهی دو دستهاند: ولیّ ظاهر، که مردم او را میشناسند و ولیّ غایب، که مردم او را ـ با اینکه در میان آنهاست ـ نمیشناسند. وجود دو ولیّ، به طور همزمان در سوره کهف بیان شده است: ولی ظاهر، حضرت موسی(ع) و ولی غایب، حضرت خضر(ع). حضرت موسی(ع) این ولی الهی را با راهنمایی...
-
ملاحت
سهشنبه 11 آبان 1400 23:50
نمکینی، زیبایی و دلربا بودن: نگار من همه حسن و ملاحت است و جمال همه ملاحت و حسن و جمال او به کمال سوزنی حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق، جهان می توان گرفت حافظ «ملاحت، نوعی از لون آدمی است که مایل به سیاهی باشد چون در این قسم رنگ یک گونه تابشی و لمعان می باشد که طبیعت ادراک خوبی و کیفیت آن را مطبوع و...
-
باران
سهشنبه 11 آبان 1400 00:15
در قرآن مجید صراحتا اعلام شده است که بارش باران با اراده خداوند انجام می گیرد: «وَ هُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذَا أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ کَذَلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتَى...
-
صبح
یکشنبه 9 آبان 1400 16:46
یکی از عظیمترین پدیدههای آفرینش، تحول روز و شب است. با تقدیر الهی، در یک بازه زمانی محدود روز در دل شب فرو میرود به طوری که در عرض چند دقیقه همهجا کاملا تاریک میشود؛ در پایان شب هم، ظرف چند دقیقه همه جا روشن می گردد. «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ لآیَاتٍ...
-
اسارت
یکشنبه 9 آبان 1400 14:09
اسارت، در لغت به معنی در بند کشیدن و محکم بستن چیزی با قیدی و طنابی و زنجیری است. در معنای اسارت، محصوریت و تحت سلطه بودن و گرفتارشدن وجود دارد که این محصور بودن گاهی با قیود و اسباب ظاهری است مثل بستن دست و پای کسی و گاهی با تعهدات و الزامات قانونی مثل زندانی شدن کسی به حکم قانون. اسیر را از آن جهت که او را بسته و...
-
برات
یکشنبه 9 آبان 1400 10:58
حواله کتبی، سند، دستاویز، چک، نوشته ای که بدان دولت بر خزانه یا بر حکام وجهی را حواله دهد: هر عطا کاندر برات وعده افتد بی گمان آن عطا نبود که باشد مایه رنج و عنا سنایی بَرات در اصل نوشتهای است که بر اساس آن شخصی به شخص دیگری امر میکند مبلغی در وجه یا حواله کرد خودش یا شخص ثالثی در موعد معینی بپردازد. برات از...
-
لاله
یکشنبه 9 آبان 1400 07:40
از گیاهان بومی آسیا بوده و دو نوع است: یکی خودرو که در بیشه ها و کنار رودها می روید و دیگری پرورشی که در باغ ها پرورش داده می شود. اقسام زیادی دارد: لاله کوهی، لاله صحرایی، لاله نعمانی، شقایق، لاله سفید و ... از تازه گل لاله که در باغ بخندد در باغ نکو گر نگری چشم شود آل فرخی در ادبیات فارسی، لاله مظهر شهید و...
-
تغییر و تبدیل
یکشنبه 9 آبان 1400 07:34
آن چنان که از آیات قرآن و روایات استنباط می شود در نظام آفرینش تغییر و تبدیل وجود دارد؛ بعضی از این تبدیل ها، ظاهری و محسوس است و برخی معنوی و نامحسوس؛ مورد اول مانند: تبدیل زباله به کود و چوب به زغال و انسان گناهکار به نیکوکار مورد دوم مانند: تبدیل سیئات به حسنات با توبه و نفس کشیدن در ماه مبارک رمضان به تسبیح؛...
-
حشر با معصومین(ع)
شنبه 8 آبان 1400 23:20
یکی از مراحل سخت زندگی انسان ها، حشر و جمع شدن در روز قیامت است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ* یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُکَارَى وَ مَا هُمْ بِسُکَارَى وَ لَکِنَّ...
-
مرگ، پایان یا شروع؟
شنبه 8 آبان 1400 22:28
براساس آموزه های دینی، مرگ پایان زندگی نیست و نیاز به شکایت و شکوه ندارد؛ آن چنان که بعضی از بزرگان کرده اند: جامی است که عقل آفرین می زندش صد بوسه ز مهر بر جبین می زندش این کوزه گر دهر چنین جام لطیف می سازد و باز بر زمین می زندش خیام بلکه آن، شروع زندگی جاودانه ای است که نه تنها ناراحتی ندارد، بلکه باید...